Vydat se do pouště, skončit v Belgii


  • Při první návštěvě o pár měsíců dřív mi Maroko tak učarovalo, že jsem vzal Martyho a rozhodli jsme se to posunout ještě o level výš. Letenky jsme si koupili do Fezu hluboko ve vnitrozemí, s odhodláním půjčit auto a dojet až do pouště u alžírských hranic
  • Jenže člověk míní a život mění. Jelikož jediný přestup, který přicházel v úvahu, vycházel na Paříž, kde se poslední dobou buď stávkuje nebo střílí, do Maroka jsme nedoletěli. Uvízli jsme na pařížském letišti Orly bez sebemenšího plánu jen s jedinou jistotou, že zpátky do Prahy nám to letí za týden z Bruselu
  • A tak jsme se rozhodli pro menší rail trip a navštívili jsme čtyři města na trase mezi Paříží a Bruselem - Lille, Brugge, Antwerpy a Liège

Doprava

  • Nebýt teroristy, vyšla by nám doprava do Fezu parádně. Na 18. března jsme si koupili dvě letenky od aerolinek Transavia - jednu z Prahy na pařížské letiště Orly, druhou z Orly do Fezu. Zpáteční cestu jsme měli z Fezu naplánovanou s aerolinkami TUI do Bruselu a z Bruselu pak s RyanAirem do Prahy. Nakonec jsme tedy využili jen Transavii do Paříže a RyanAir z Bruselu
  • Z Paříže do Lille jsme se svezli TGV (francouzské dráhy SNCF), na další přesuny jsme pak využívali belgické dráhy SNCB

Noclehy

  • Protože jsme cestovní plán vařili za běhu z vody, bydlení jsme sháněli až při přesunu do každého z měst
  • S výjimkou Lille vycházela vždy nejvýhodněji rezervace na Booking.com. V Lille jsme si nocleh zařídili přímo na místě v řetězci Première Classe
  • V Paříži jsme spali na periferii, jinak jsme sehnali cenově dostupný hotel vždy přímo v centru

Peníze

  • V součtu jsme za letenky do Maroka a zpět zaplatili 4600 Kč. 1600 Kč za let z Paříže nám pak Transavia kvůli útoku vrátila, aerolinkám TUI se ale do vracení peněz nechtělo, a tak nás nakonec letenky vyšly na 3 tisíce
  • Veškerá doprava ve Francii a Belgii nás stála 1800 Kč. Nejdražší bylo TGV z Paříže do Lille - za něj jsme dali 930 Kč. Cena ale byla vykompenzovaná tím, že 250 kilometrů dlouhá cesta netrvala ani hodinu a navíc jsme si dopřávali pohodlí první třídy, protože rozdíl proti druhé třídě byl jen dvě eura. V Belgii jsme za každou jízdu platili v přepočtu 140 Kč, protože belgické dráhy mají pro cestující mladší 26 let paušální nízkou cenu
  • Noclehy daly v součtu 3800 Kč na osobu. Belgie je jedna z nejdražších západoevropských zemí, jednu noc jsme navíc museli strávit v Paříži, takže jsme platili v průměru něco přes 50 € za pokoj a noc
  • V součtu nás výlet včetně nerefundované letenky z Maroka vyšel na necelých 9500 Kč. Nutno podotknout, že ceny v supermarketech nikdy výrazně nepřevyšovaly ty české. Na rozpočtu se nám ale podepsalo pár večerů v baru (pivo okolo 4 €) a pár jídel v restauracích